Farmakologia w Wikipedii
Farmakologia (gr. ???????? (phármakon) - lekarstwo, lógos - słowo, nauka) ? dziedzina medycyny i farmacji; nauka o działaniu leków, czyli mechanizmach ich działania na organizm oraz skutkach tego działania. Jako nauka zajmującą się najważniejszym aspektem leków, bywa czasami mylona z samą farmacją ? czyli dziedziną wiedzy nadrzędną w stosunku do wszystkich zagadnień dotyczących leków.
W szczególności farmakologia zajmuje się budową i właściwościami substancji chemicznych, które w określonych sytuacjach mają pozytywny wpływ na organizm, chemicznymi i biologicznymi mechanizmami działania tych substancji, reakcjami organizmów na te substancje, możliwościami zastosowań praktycznych w celu leczenia chorób lub ich zapobiegania, dawkowaniu tych substancji, działaniach ubocznych itp.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Farmakologia
Definicja analizy danych
Analiza danych zastanych ? proces przetwarzania danych w celu uzyskania na ich podstawie użytecznych informacji i wniosków. W zależności od rodzaju danych i stawianych problemów, może to oznaczać użycie metod statystycznych, eksploracyjnych i innych.
Korzystanie z danych zastanych jest przykładem badań niereaktywnych - metod badań zachowań społecznych, które nie wpływają na te zachowania (Babbie 2006).
Dane takie to: dokumenty, archiwa, sprawozdania, kroniki, spisy ludności, księgi parafialne, dzienniki, pamiętniki, blogi internetowe, audio-pamiętniki, archiwa historii mówionej i inne.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Analiza_danych
Statystyka medyczna szpitali
Statystyki medyczne mogą być bardzo pomocne w pracy lekarzy i funkcjonowaniu różnych placówek medycznych oraz w podejmowaniu decyzji przez ministerstwo zdrowia dotyczących zasad państwowej opieki medycznej. Prowadzona jest, więc, statystyka medyczna szpitali oraz przychodni pozwalająca na stwierdzenie, czy te placówki funkcjonują we właściwy sposób. Osoby przeprowadzające ankiety medyczne rozmawiają zarówno z personelem, jak i pacjentami, zadając im wcześniej przygotowane pytania.
Mogą one dotyczyć zarobków lekarzy i godzin ich pracy oraz dostępności różnych usług medycznych i systemu kolejkowania pacjentów. Pacjenci pytani są także o swoje wrażenia dotyczące przepisywanych im leków. Dzięki temu można lepiej dostosować ceny lekarstw do sytuacji finansowej pacjentów.